شیوه آرامش اعصاب با ایجاد عادت های شادی بخش

0 991

امروز صبح تصمیم داشتم که خودم را هر جور شده از نظر فکری بیشتر کنترل کنم. تا از خواب برخاستم، نماز صبح را خواندم و بعد شروع به برنامه ریزی روزانه ام کردم، همه و همه درگیر آن چیزهایی بودم که توی ذهنم می پروراندم.

در واقع هر انتخاب یا هر کاری که انجام می دادم بیش از اندازه به افکار ذهنی ام، به حالت روحی ام و عادت هایی که تا کنون برایم ایجاد شده ربط داشت. برای تو هم مطمئنا همین طور است.

می دانی چقدر از فکر هایت، کارهایت، تصمیم هایت تحت تاثیر افکار روزانه، فضای ذهنی و حتی سلامت روح و روانت است.

حتی وقتی تصمیم داری برای زندگی شاد خودت تلاش کنی و افکار مثبتی ایجاد کنی، روزانه اتفاقات عجیب و غریبی می افتد که ممکن است روی شادی تو اثر بگذارد.

مثلا وقتی که سوشال مدیای سمی را نگاه می کنی! همین اینستاگرامی که هنوز هم فیلتر نشده است، و نمی دانی که روحت کم کم خراب می شود همه و همه این ها می توانند روی حال خوب و حال بد تو تاثیر بگذارند.

در این وضعیت کافی است که یاد بگیری چطور ذهن خودت را آرام کنی و به خودت آرامش ببخشی. البته قبلا در این صفحه گفته ام که چطور کسالت روحی ام را با چند کار ساده حل کردم که تو هم قطعا می توانی آن را تست کنی

وقتی که از این تکنیک برخوردار باشی، می توانی اطمینان داشته باشی که به چیزهایی مجهز هستی که تا آخرین روز زندگی ات، و قبل از تولدت به دنیای دیگر شاد خواهی بود.

برای این که فکر سالمی داشته باشی باید کارهای خاصی انجام دهی، و روی آن استمرار داشته باشی. مثلا

  1. پیاده روی
  2. شنیدن صدای طبیعت
  3. گرفتن نور خورشید
  4. مراقبه و امید

همه به تو کمک می کنند تا روحیه ای سالم داشته باشی. مثلا برخی از این فعالیت ها سرتونین را در بدنت بیشتر می کنند، و این ها می تواند به شادی بیشتر تو  و رضایت بیشتر از زندگی ات ختم شود.

آرامش اعصاب

ذهن ما روزانه هزاران خبر و رویداد را دریافت می کند، و با سرعت نور آن ها را تحلیل می کند! اما آیا می دانی افکار، عادات و جو مغز و ذهن بر نوع برداشت تو از رویداد ها تاثیر دارند؟

 

به طبیعت بپیوند و لذتش را ببر و شادی ات را شارژ کن

فرقی ندارد که در فصل زمستان هستیم یا در فصل پاییز!یا حتی بهار زیبا را سپری می کنیم یا روزهای تابستان.

من معمولا به طبیعت می زنم و تلاش می کنم که حس ام را با کمک طبیعت بازیابی کنم. روزهای پر چالشی را که پشت سر گذاشتم، تجربه های زیادی برای شادی بیشتر داشتم که اصلا اساس راه اندازی این سایت هم از یک جهت گفتن تجربیاتم به تو بوده است.

مثلا وقتی که خیلی نگران بودم، به طبیعت می زدم و با سوزاندن برگ های خشک، و یا چوب و عطر و دود آن حسابی لذت می بردم و استرسم کاهش پیدا می کرد.

گاهی در حیاط خانه می نشستم و بوی دود مغازه های اطراف که عصر زمستان را روی چوب برشته چای درست می کردند استشمام می کردم و همه این ها از دردم می کاهید.

تو را چه چیزی از طبیعت بیش از هر چیز خوشحال می کند؟ آیا طبیعی است یا نه؟

 

یک کار خلاقانه انجام دهید بدون این که نیاز باشد آن را توی اینستاگرام شر کنید

راستش ما بیشتر اوقات برای شادی و نشاط زندگی و افزایش روحیه مان، به دنبال تحسین دیگران هستیم. کاری که تو باید کنی این است که، به دنبال بیرون کشیدن از این عادت و وابستگی به تحسین دیگران باشی.

برای مثال وقتی که روحیه ات آزار دیده و افسرده هستی و یا استرس داری هیچ چیز مثل رنگ آمیزی نقاشی بزرگسالان انرژی های منفی ات را تقلیل نمی دهد.

می توانی جدول حل کنی و یا با سودوکو همراه شوی و یا این که مکعب های روبیک را برداری و اشکال هندسی با آن ها بسازی.

وقتی که تو بتوانی با شیوه هایی که گفتم ذهنت را آرام کنی، یاد می گیری که در طول زندگی ات بهتر با مشکلات مقابله کنی. اصلا این بازی ها برای این ساخته شده اند تا به تو کمک کنند پازل های زندگی ات را بهتر مدیریت کنی..

 

هر روز یا شب 15 دقیقه صرف تمیزکاری کن

تمیزکاری نوعی مدیتیشن به شمار می آید! وقتی که تو روز و شبت را برای این کار انتخاب کنی آرامش بیشتری پیدا می کنی

می توانی روزانه 15 دقیقه صرف کنی و ظرف بشویی، یا این که اتاق خوابت را تمیز کنی

و یا حتی لباس هایت را مرتب کنی

و یا حتی به زیبا تر کردن چهره ات برسی

اما تجربه خودم این است که تمیز کردن اتاقم، ظرف شستن، و یا حتی جابجا کردن رو تختی و بالش و نظیر آن و حتی پاک کردن میز کارم، و به طور کلی رسیدن به خانه ام کمک می کند جریان انرژی را به راه بیندازم و منفی ها را دور کنم و با انرژی مثبت شادی و نشاط بیشتری را تجربه کنم.

 

10 دقیقه سکوت را تجربه کن

فرقی ندارد که در جای شلوغی زندگی می کنی یا در یک دهکده آرام با هوای لطیف

چیزی که برایت مهم باید باشد خلوت کردن ذهنت باید باشد.

من هر روز، مخصوصا روزهایی که اطرافم شلوغ است و درگیر انواع تنش های ذهنی می شوم، تلاش می کنم با 10 دقیقه سکوت و ریلکسیشن و یا حتی با فکر کردن به آرزوهای خوبم، ذهنم را آرام کنم.

ذهن آرام مثل پمپاژ انرژی است. به تو کمک می کند تا بتوانی به راحتی برای گام های بعدی روزت انرژی کسب کنی و از زندگی لذت ببری

 

یک نوع مجله نگاری لذت بخش شخصی!

کاری که تازه یاد گرفته ام و آن را تجربه کرده ام و به تو هم توصیه می کنم که آن را انجام دهی این است که در پایان روز در انتهای مراقبه ات، شروع کنی و بنویسی

باید از چیزهایی که در روز انجام داده ای بنویسی و بگویی که برای روزهای آتی به چه چیزی نیاز داری تا انجام دهی.

بدین صورت می توانی ذهنت را تخلیه کنی

معمولا هیجانات و احساساتی که در ذهن تلمبار کرده ای، اگر تخلیه نشوند، ذهن آن ها را نگه می دارد تا بتواند عملکرد خود را بر اساس ان تنظیم کند.

پس گاهی این انرژی منفی ها را اگر تخلیه کنی می توانی به خودت کمک کنی تا بار منفی و سنگین را زمین بگذاری و آسوده تر باش.

گاهی نوشتن انگار این است که کوهی بزرگ را از شانه ات برداری.

 

تمرینات کششی برای کاهش تنش های عضلانی

برای کاهش تنش های عضلانی، می توانی روزانه حدود 15 دقیقه صرف کنی، و بدین ترتیب کاری کنی که انرژی منفی ها تخلیه شود. این اصلا ربطی به یوگا و یا ورزش های اینچنینی ندارد. تنها با این روش می توانی هر روز به بهترین شکل ممکن خودت را برای خوابی آرامش بخش آماده کنی.

 

یک کاسه سالاد درست کن و تاثیرش را ببین

شاید تا به حال برای خودت یک کیک پخته باشی و از خوردنش حسابی لذت برده باشی. این حس خوب است و به نشاط ات کمک می کند چرا که مفید بودن را تجربه کرده ای

اما خب باید بدانی که برای تمرین چنین کاری، اگر افسرده هستی، بهتر است که کمی رعایت کنی چرا که طبق تحقیقات، قند و شکر به افسردگی و اضطراب کمک می کنند.

یک نکته مهم این است که به غذای سالم و نشاط اور روی بیاوری . مثلا انواع سالاد ها را یاد بگیرو برای خودت درست کن.

این کار در طولانی مدت نشان می دهد که چقدر حالت بهتر شده است.

منبع عکس: feelgoodhacks.com
ایده متن از وب سایت علمی lifehack.org و تجربیات شخصی ام.

ممکن است به این مطالب علاقه داشته باشید
پاسخ دهید

Your email address will not be published.