101 روش افزایش عزت نفس و دوست داشتن خود

چطور خودم را بیشتر دوست بدارم و حس خوب داشته باشم؟

2 532

عزت نفس مفهومی است که شاید آن را با جملاتی مثل دوست داشتن خود، خود احترامی، مناعت طبع، و غیره بشناسیم. اما این موضوع با هر مفهومی که شناخته شود، ما امروز می خواهیم کمی به آن بپردازیم و به شما راهکارهایی دهیم تا به تقویت عزت نفس خود بپردازید. برای شروع به تعریف عزت نفس می پردازیم و می گوییم که تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس در چیست. در نهایت به شما راهکارهای افزایش عزت نفس در بزرگسالات را می آموزیم.

 

تعریف عزت نفس چیست؟

عزت نفس یک حس درونی است که به تایید خودت و هویت ات و داشته هایت می پردازد. هر چقدر که با این ویژگی های درونی، حالت بهتر باشد و رضایت داشته باشی، یعنی عزت نفس بیشتری داری. عزت نفس حس خوبی است که تو از آن چه بوده ای و شده ای داری و به شدت از خودت حمایت می کنی.

 

آیا انواع عزت نفس را می شناسی؟

در دوره آموزشی که برای افزایش عزت نفس با عنوان ” حس صورتی ” برگزار کردیم، در جلسه اول به بیان مفاهیم مختلف عزت نفس پرداخته ایم. این مفاهیم شامل موارد زیر می شوند:

  1. عزت نفس ضعیف
  2. عزت نفس سالم
  3. عزت نفس ناسالم

خب حالا یکایک به توضیح این سه حالت می پردزام:

افزایش عزت نفس و دوست داشتن خود
منبع عکس: all4women.co.za

عزت نفس ضعیف

کسی که از نظر خود دوستی و احترام به خود، هنوز به مرحله رضایت از خود نرسیده است، معمولا دچار عزت تفس پایین است. مثلا کسی که نمی تواند از حق خود دفاع کند، یا به عبارتی فردی که پا را از دایره ایمن خود فراتر نمی گذارد و از عقیده، نظر و خواسته خود دفاع نمی کند، دچار عزت نفس ضعیف است.

مثال: فرض کنید که به فروشگاهی رفته اید  و لباسی خریده اید. اگر این لباس به تن تان اندازه نباشد، چه می کنید؟ اگر باز به فروشگاه مراجعه نمی کنید تا سایز مناسب خود را خریداری کنید، این یعنی از عزت نفس ضعیف برخوردار هستید. به هر دلیلی حاضر نیستید به دنبال راه حل مساله خود باشید و با شرایط خودتان را جور می کنید! این یعنی عزت نفس ضعیف دارید.

 

عزت نفس سالم

عزت نفس سالم بر خلاف عزت نفس ضعیف است. شما از خود رضایت دارید و با خودتان به قولا حال می کنید اما نمی گذارید دیگران شما را آزار دهند، یا این که عقاید و نظرتان سرپوش گذاشته شود. در مثال قبل اگر محترمانه به فروشگاه برگردید و طالب یک سایز مناسب از لباس باشید این یعنی عزت نفس سالم دارید.

 

عزت نفس ناسالم

عزت نفس ناسالم نشانه ای از عزت نفس سالم به صورت افراطی است.

خود شیفته بودن، خود معشوق پنداری، و نظیر این از جمله ویژگی های افراد خود پسند است. داشتن عزت نفس نا سالم هم نشانه هایی دارد. مثلا فردی که دچار عزت نفس ناسالم است، در بیان عقاید اش تعصب دارد. نوع بیان فرد می تواند حال مخاطب را خراب کند و او را تحقیر کند.

 

هدف از داشتن عزت نفس چیست؟

هدف از داشتن عزت نفس این است که بدانید در کدام یک از حالات یاد شده قرار دارید و تلاش کنید به حالت نرمال یا سالم برسید.

بدین ترتیب هم حال تان با خودتان خوب است و هم از دیگران حمایت و احترام می بینید و این زیباترین منظره در هستی است که باید برای یکایک خلق ایجاد شود.

چطور عاشق خودم باشم
منبع عکس: dropsofyoga.com

 

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟

عزت نفس حس درونی تو نسبت به خودت و مجموعه ای از افکار، هویت، رفتار، ارزش ها و عقاید است. خودیت خودت را دوست داری و از ان مراقبت و حمایت می کنی.

اما اعتماد به نفس، چیزی متفاوت است..

اعتماد به نفس یعنی توانایی انجام کاری، بدون این که نتیجه آن و چالش های حاصل از این اقدام برای تان مهم باشد.

برخلاف عزت نفس که همیشه پای احساس خوب در میان است، برای داشتن اعتماد به نفس قرار نیست همیشه با حس خوب روبرو شوید. این که شما از کاری خوشتان نمی آید اما آن را انجام می دهید و به دل ان می روید و اجرایش می کنید یعنی اعتماد به نفس دارید اما ضرورتا لذت نمی برید.

برای آشنایی بیشتر با روش های افزایش اعتماد به نفس، این مطلب را بخوان و در زندگی ات آن را پیاده سازی کن.

 

راههای بدست آوردن عزت نفس در بزرگسالان

راههای افزایش عزت نفس معمولا یکی دو تا نیست و شما می توانید بالغ بر چند صد راه حل، در این باره یاد بگیرید. اما خوب است که همیشه از راهکارهای ساده تر شروع کنیم.

  1.  یک لیست از مواردی ایجاد کنید که بخاطر آن ها خودتان را دوست دارید و حس می کنید خاص هستید.
  2.  به این فکر کن که چطور می توانی زندگی ات را ساده تر کنی و واقعا دستاورد فکرت را امتحان کنی.
  3.  مدل فکر کردنت در مورد غذا ها را عوض کن. حتی الامکان آگاهانه غذار بخور
  4.  صبح ها ورزش کششی انجام بده
  5.  وقتی با کسی صحبت می کنی، حقیقتا به حرف هایش گوش کن و همزاد پنداری کن
  6.  میزان استفاده از کامپیوتر، گوشی، و رسانه هایی مثل تلویزیون را کم و کمتر کن
  7.  خودتان را درگیر صحبت های بی سرو پا نکن. در چنین موقعی عذرخواهی کن و برو!
  8. قضاوت نکن بلکه از روی نتایج در مورد چیزها و افراد نظر بده
  9.  اگر در جایی نیاز به کمک داری حتما درخواست کمک کن
  10.  این را بدان که در هر حالت تو شخص خوب و محترمی هستی.

 

دوست داشتن خود
منبع عکس: enchantingkate.com

 

چگونه عزت نفس را افزایش دهیم؟

  1. زیر لب همیشه یک شعر بخوانید و سرود خاص خود را داشته باشید
  2. قضاوت کردن خود و مردم را کنار بگذار
  3. عشق را از شیوه های مختلف درک کنید ( مردم – حیوانات و غیره )
  4. اگر عینکی هستید واقعا در اجتماع عینک خود را روی چشم بگذارید
  5. دیگران را به صورت مثبت غافلگیر کنید. مثلا مادرتان را بغل کنید
  6. کمد و وسایل تان را بررسی کنید و اضافی ها را بیرون بریزید
  7. آرام غذا بخورید. اسفناج را در غذای خود افزایش دهید
  8. همیشه بدانید از زندگی چه می خواهید، و لیست کارهای انجام شدنی داشته باشید
  9. هر روز نسبت به روز قبل تلاش تان را بیشتر کنید
  10. به موسیقی مثبت و سبک های متفاوت از قبل گوش کنید

 

دوست داشتن خود در  زنان و بزرگسالان
منبع عکس: positivethoughtsonlife.com

 

 چطور خودم را بیشتر دوست بدارم؟

  1. به خودت جلوی دیگران و در پنهان احتران بگذار
  2. کمتر گناه کن.
  3. آلارم ساعتت را به چیزی تغییر بده که لبخند روی لبت می اورد
  4. بدنت را دوست بدار و با آن عاشقانه صحبت کن
  5. سیگنال های عشق به خودت را از سوی خودت و دیگران حس کن
  6.  مقیاس های قدیمی ات را دور بیانداز
  7.  پر جنب و جوش باش و لباس های رنگارنگ بپوش
  8.  از چه کاری می ترسی؟ دقیقا به دل همان کار برو
  9.  به این فکر کن که روز ولنتاین و روز عشق، روز دختر و روز زن برای تو ساخته شده است
  10.  ایمان بیاور که تو یک معجزه هستی و اولین عاشق تو خداست

 

تمریناتی برای دوست داشتن خود در زندگی

  1. شکلات تلخ بخور – شکلات قهوه ای بخور
  2. در مورد عقاید و نظر دیگران در مورد خودت دیگران نگران نباش. آن ها روزی به اشتباه خود پی می برند.
  3. به نیاز بدنت توجه کن و ببین که برای بهبود بدن و استایل خودت باید چه چیز هایی مصرف کنی
  4. بیشتر آفتاب بگیر
  5. بفهم که زندگی چیزی هست که تو آن را می سازی
  6. هر چیزی که معطلت می کند را کنار بگذار، حتی یک عشق بی سر انجام
  7. مثل ایام کودکی ات یک نامه به خودت بنویس
  8. وقت به خودت اختصاص بده و روزانه کمی پیاده روی کن آن هم در طبیعت و محیط مثبت
  9. در مورد دوست داشتن خود با مردم صحبت کنید
  10. شجاع باشید
  11. با غریبه ها صحبت کن
  12. به خودت فرصت های جدیدی بده
  13. از مردم قدر دانی کن.
  14. برای دوست داشتن خودت وقت صرف کن
  15. به دلخواه خودت لباس بپوش
  16. واقعا برای خودت و پیشرفت هایت و زندگی ات و حتی استراحت و لذتت وقت بگذار
  17. هدف داشته باش و طبقه بندی و تنظیمات آن را به صورت اصولی انجام بده واقدام کن
  18. بزرگ ترین قهرمان زندگی خودت باش یعنی از سطوح قبلی ات بالاتر بیا
  19. هر روز یک تجربه مثبت جدید داشته باش
  20. آنلاین زندگی نکنید! بلکه واقعا در دنیای واقعی و فیزیکی وقت بگذرانید
  21. در کارهایی که در آن اعتماد به نفس داری و البته مهارت داری، داوطلب شو
  22. بهترین دوست خودت باش
  23. از دیگر زنان و دختران و دوستانت حمایت کن
  24. به جایی که به شما احترام نمی گذارند نروید
  25. در مقابل شرایط ” همینی که هست هست” تسلیم نشو
  26. برای خدایت بهترین بنده باش
  27. به مکان های مقدس برو و آرزوهایت را از خدای مهربان بخواه
  28. قبل از حرف زدن جملات تان را مزه مزه کنید و مثبت حرف بزنید
  29. دلسوز برای خودت و دیگران باش
  30. با مردم در هر شرایط محترمانه صحبت کن
  31. طبق دستورالعمل خاص زندگی خود عمل کن
  32. زندگی ات را هر چند مدت یکبار ارزیابی کن و چیزهایی که مفید نیست را واقعا کات کن
  33. همیشه با خداوند در ارتباط باش
  34. رویا و آرزو داشته باش
  35. وقتت را با آدم های مثبت و مفید و خوب بگذران
  36. عمل گرا باش
  37. برای خودت مراقبه داشته باش
  38. ورزش کن
  39. خودت نمونه چیزی باش که از مردم انتظار داری
  40. مردم را به دوست داشتن یک دیگر تشویق کن
  41. تغییراتی که کرده ای را جشن بگیر
  42. به مردم حس خوب نسبت به خودشان بده مثلا از ویژگی های واقعی و مثبت شان تعریف کن
  43. خوابت را تنظیم کن و به اندازه کافی بخواب. خواب شبانه را فراموش نکن
  44. عذرخواهی کن
  45. بروز باش
  46. خیلی با جدیت و بی رحمی رفتار نکن
  47. دیگران را ببخش
  48. دوش گرم و داغ بگیر
  49. کتاب بخوان
  50. با جملات مثبت و زیبا خودت و دیگران را مخاطب قرار بده
  51. از فضای ذهن خودت و دیگران مراقبت کن
  52. غمگسار و البته سنگ صبور دیگران باش
  53. همیشه لبخند روی لب هایت باشد
  54. با کودک درونت آشتی کن
  55. با دوستانت تماس بگیر
  56. نه گفتن را تمرین کن
  57. عادت های بدی که داری را یکی یکی حذف کن
  58. مهارت هایت را برای زندگی بهتر، افزایش بده
  59. ارتباطات خوب را یاد بگیر و بدان چطور باید با مرد ها رفتار کنی
  60. فرد ارزشمندی باش که خودش را زیر پای کسی به خواری نمی اندازد
  61. برای خودت خرید کن و گاهی هدیه بخر
  62. با خودت و دیگران همیشه صادق باش هر چند دیگران ناتو باشند و دروغگو باشند
  63. در زندگی به فکر فریب کسی هرگز نباش چه برسد که بخواهی انجامش دهی
  64. همینی که هستی را بپذیر تا به نسخه بهتری از خودت تبدیل شوی.
  65. ایده آل گرا نباش بلکه رئال گرا باش
  66. نفرت از خودت و بدنت و دیگران را از بین ببر
  67. به همه اعتماد نکن.
  68. تفریح های سالم و آموزنده داشته باش
  69. به فقرا کمک کن
  70. به نیازمندان نیازشان را برسان

در دوره آموزشی افزایش عزت نفس یا حس صورتی از شادزیستی شرکت کن تا بتوانی گام به گام، عزت نفس را در خودت تقویت کنی و تاثیرات کاهش عزت نفس را از بین ببری.

نظرت را برایم بنویس

منبع ها:  galadarling و carolinejordanfitness.com 

 

You might also like
2 Comments
  1. محسن says

    سلام ممنون از مطلبی که گذاشتید واقعیتش من حس میکنم اعتماد به نفسم خیلی پایینه و عزت نفسم کنه چون کارهایی رو که دوست دارم خیلی وقت ها نمی کنم و خیلی نسبت به مسائل اصلی زندگی تنبلی میکنم به نظر شما چی کنم تا وضعم بهتر بشه؟

    1. مشاور سایت says

      سلام وقت بخیر.
      اگر تنبلی می کنید به احتمال زیاد شما اهمال کار هستید تا بی اعتماد به نفس.
      مساله اهمال کاری تون رو با تمرین های مختلف حل کنید
      بعد اگر باز هم برای اعتماد به نفس مشکل داشتید اعلام کنید

Leave A Reply

Your email address will not be published.